U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Casteelken toont kunst van Sven Bullaert: ‘Het brengt nieuwe klanten binnen’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Casteelken heeft in oktober altijd wel uitgepakt met een bijzonder event. Zo nodigde Anne Decruy de dochter van designer Achile Castiglione uit of was Vincent Van Duysen de special guest, ze organiseerde zelfs een Japanse en een Italiaanse maand, maar wat de voorbije (corona)jaren niet langer kon gebeuren, heeft Tine Neyrinck, dochter van Anne, nu opnieuw gelanceerd. Een maand met iets bijzonders, waardoor klanten gemakkelijker dan anders eens langskomen en misschien wel zin krijgen om te kopen. Deze keer is het de beurt aan Sven Bullaert en zijn UMU-project. Sven was in een vorig leven de designer achter Kipling (hij tekende onder meer de bestseller van het label) en bouwde ook het I Am label uit (dat nadien door JBC werd opgekocht). Zijn kunst hangt verspreid over de winkel en matcht erg goed met het huidige kleurenpalet in de designwereld. We gingen langs en spraken met Tine Neyrinck, drijvende kracht achter Casteelken.

Hoe is het contact met Sven er gekomen?

Tine: ‘Via een klant, die een werk van hem had gekocht. Lien, een van onze interieurarchitecten, was daar op bezoek en zag het kunstwerk hangen. Toen we contact namen met hem, kwam hij meteen langs. De klik was er direct. We waren allemaal gecharmeerd.’

De expo is opgenomen in een kunstroute die in Roeselare en omstreken georganiseerd wordt, tot januari 2023 nog wel.

Tine: ‘We zitten in de marge van die route. Omdat we niet langer open zijn op zondag, horen we er officieel niet bij.’

Ha, niet open op zondag, dat is wel een issue in de branche?

Tine: ‘Wij zijn blij dat we, ik denk in 2018, de deuren op zondag dichtgedaan hebben. Wie op zondag binnen liep, keek vooral. Maar de doorslag om te sluiten op zondag kwam er toen twee van onze beste mensen hier wilden weggaan, indien ze nog op zondag moesten werken. Ik vind mensen nog steeds van kapitaal belang. Zeker als het toppers zijn.’

Brengt zo’n kunstevent nu meer of andere klanten?

Tine: ‘Absoluut. Mensen voor wie de drempel anders te hoog is, durven binnenkomen. Het werkt ook kruisbestuivend. Vrienden van Sven zouden hier anders misschien niet komen. Er zijn veel goede designwinkels. We willen echt wel inzetten op dat soort wisselwerkingen. Want dit alles behoort tot lifestyle.’

Hoeveel mensen zijn op de uitnodiging ingegaan?

Tine: ‘230. Maar je zegt het juist: ze waren uitgenodigd en men moest inschrijven. Veel van die mensen zijn goede klanten die we echt wel weer eens wilden soigneren. Het is het eerste event na corona. Dat kan tellen.’

We zijn vandaag woensdag, er loopt weinig volk in de winkel.

Tine: ‘Dat is helemaal oké, het moet hier niet vollopen, want nu al zeggen mijn medewerkers vaak dat ze er geen klanten kunnen bijnemen. Wij werken veel op afspraak en geregeld gaat het om grotere projecten. Wij adviseren de mensen graag, hardselling is niet onze stijl.’

Opvallend is jullie shop vooraan in de winkel met kleinere items.

Tine: ‘Ook dat helpt om meer klanten naar de winkel te krijgen, want veel van die artikelen zijn erg toegankelijk van prijs en perfecte cadeautjes. Vroeger zat die deco-shop naast de Sportline, maar sinds die verhuisd zijn, hebben wij het ook anders aangepakt. We hebben even gedacht aan een pop-up, maar zijn toch tot de conclusie gekomen om het met minder winkels te gaan doen. Van vijf naar twee winkels. Ik ben daar blij mee.’

www.casteelken.be

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn