U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Belgofurn trekt met Belgische fabrikanten naar Stockholm: ‘we moeten fier zijn op onze fabrikanten’

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

BelgoFurn, de exportpromotiedivisie van Fedustria, trekt begin februari met zeven Belgische meubelbedrijven naar de Stockholm Furniture Fair. Na een succesvolle deelname aan het Salone del Mobile in Milaan presenteren de fabrikanten hun nieuwe collecties in een gezamenlijk Belgisch paviljoen.

‘Deze beurs is eigenlijk de enige meubelbeurs in het Noorden’, zegt Kevin Snyders, de man achter Belgofurn. ‘Net daarom mag het niet verwonderen dat we ­een reeks Belgische bedrijven meenemen naar Stockholm om daar de markt af te tasten en nieuwe contacten te leggen.’ Omwille van de goede contacten met de beursorganisator zal België ook ‘host’ worden van de beurs waardoor de getoonde merken, designers en creaties nog eens extra onder de aandacht gebracht worden.

De bedrijven presenteren hun nieuwe collecties dus niet op aparte stands, maar in een gezamenlijk Belgisch paviljoen. Het telt ruim 400m² en is ontworpen door Studio Segers, de winnaar van de Henry van de Velde Lifetime Achievement Award van vorig jaar. Wim Segers en zijn team kennen het Belgische meubel- en designaanbod erg goed – de studio werkt met vele fabrikanten samen – en tekende een ontwerp dat niet onopgemerkt zal blijven.

De deelnemers zijn zeer complementair en geven mooi het brede scala van het Belgische meubel- en designaanbod weer. De deelnemende merken zijn Bulo, Toon De Somer, Roolf Living, Heatsail, Vipack, Jati & Kebon en Vonk Furniture.

Hoe wordt de keuze van de merken gemaakt?

Kevin: ‘Eerst kijken we waar de opportuniteiten liggen, we detecteren markten met de bedoeling de industrie te versterken en aan exportpromotie te doen. We doen dat met Belgofurn/Fedustria al jaren via groepstanden, seminaries, groepsreizen. Welnu, we hebben gemerkt dat we vanuit België weinig exporteren naar de Scandinavische landen, terwijl er daar wel veel koopkracht aanwezig is en er zeker opportuniteiten liggen. We prospecteren zelf en zagen dat het niet evident is om de grote afstanden daar te overbruggen. Dat is ook het succes van de Stockholm Furniture Fair: al die retailers komen ernaartoe omdat ze weten dat iedereen er op één plek bijeen zit.’

Jullie zijn op dit vlak niet aan jullie proefstuk toe.

Kevin: ‘Neen, we doen dit al tien jaar, onder meer in China, de laatste jaren ook in Milaan. We voelen dat die kruisbestuiving werkt. Met Salone del Mobile is het net iets anders samenwerken omdat zij de bedrijven ook moeten toelaten. Soms is een merk niet design genoeg. Dus we hebben daar een wachtlijst van wel twintig merken.’

Leverde de deelname aan Milaan vorig jaar resultaat op?

Kevin: ‘Zeer zeker. Wie meeging, tekende opnieuw in voor de volgende editie. Er was terplekke veel buzz rond onze stand. Het is echt zo dat merken er op die manier beter uitkomen. We versterken elkaar. We vallen meer op. Komt de klant binnen, dan gaat ie vaak het hele paviljoen af. We zorgen in Stockholm overigens ook voor een tolk, zodat we echt in gesprek kunnen gaan.’

Kan elk merk zijn identiteit behouden in zo’n groepstand?

Kevin: ‘Studio Segers zorgt er toch telkens voor dat dat zo is. Iedereen behoudt zijn dna. Dat moet ook.’

‘We willen met dit soort initiatieven tonen dat we lange termijn partnerships willen aangaan. Meer dan 70 procent van de omzet van de Belgische meubelindustrie gaat al naar het buitenland, maar we moeten ons nog meer tonen. We moeten ook fier zijn op het Belgische meubellandschap. Onze industrie is echt niet dood.’

Stockholm Furniture Fair loopt van 7 tem 11 februari in Stockholm, stand C07:43.

https://www.belgofurn.com/

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn