U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Bedrag voor nieuwe keuken stijgt naar recordhoogte

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Een nieuwe keuken kost gemiddeld zo’n 14.511 euro. Dat blijkt uit een onderzoek van Shopperware voor handelsfederatie Comeos in Het Nieuwsblad. In 2019 betaalden Vlamingen nog 13.080 euro.

Nieuwe keuken mag geld kosten

De keuken is één van de belangrijkste ruimtes in een woning en daar wil de Belg wel wat voor sparen én geld aan spenderen. Het onderzoek van Shopperware toont aan dat 6 procent van de bevolking actief geld opzijzet voor een nieuwe keuken en dat 12,9 procent er de afgelopen drie jaar één gekocht heeft. Tussen droom en daad staan duidelijk enkele bezwaren, want het duurt gemiddeld vijf maanden voor de knoop ook daadwerkelijk doorgehakt is. Klanten laten gemiddeld 1,9 offertes opmaken, bij duurdere keukens zijn dat zelfs 2,3 offertes.

Opvallend: de onderzoekers zagen een grote toename van de interesse rond de coronalockdowns. Over drie jaar genomen – de periode van 2019 tot juni 2022 – is de totale verkoop een klein beetje gedaald. Elk jaar worden nu zo’n 176.000 keukens verkocht. ‘In die drie jaar is de markt inderdaad niet gestegen: we hadden een uitstekend 2020, maar dat heeft zich in ‘22 niet doorgezet door de stijgende inflatie en de distributie- en logistieke problemen’, zegt onderzoeker Dirk Vanderveken. De laatste jaren heeft vooral het middensegment een tegenvallende verkoop gekend: Belgen kochten vooral goedkope of wat duurdere keukens.

We kopen vooral keukens als onze levensfase verandert, zegt Vanderveken. ‘De belangrijkste redenen zijn nieuwbouw voor jonge gezinnen en renovatie. 55-plussers vervangen dan weer vaker een oude keuken. Bij vervanging is de oude keuken 16 jaar oud.’ Die 55-plussers spenderen overigens opvallend méér aan een keuken – gemiddeld 18.722 euro – en denken ook wat langer over na over de aankoop: gemiddeld zo’n 6 maanden.

Belg vraagt gemiddeld 2 offertes

Bij duurdere keukens worden meer offertes opgevraagd, blijkt uit de studie van Comeos. Loont dat ook? ‘We merken alvast dat klanten zich erg goed thuis voorbereiden’, zegt Willem Stox, CEO van Ixina en Vandenborre Kitchen. ‘Ze weten vaak al heel goed wat ze willen: dat kan tegenwoordig ook makkelijk met 3D-tools waarin je online je keuken ontwerpt, bijvoorbeeld. Maar toch doet men vaak nog twee tot drie winkelbezoeken. Het gaat dan ook om veel geld: met een uitgave van zo’n 15.000 euro wil je weten wie zorg gaat dragen voor jouw project.’

‘Op het vlak van prijs heeft veel offertes vragen minder impact’, zegt Stox. ‘Iedereen werkt ongeveer in dezelfde tranches, waar je gebonden bent aan dezelfde marges en kosten. De tijd dat je veel procenten korting kon scoren, ligt toch achter ons.’

Interieurarchitect Bart Appeltans waarschuwt ook voor die verschillende offertes. ‘Heel zelden ga je twee exact dezelfde keukens vinden met een ver uiteenlopende prijs. Als er veel verschil is, ga je waarschijnlijk ook een andere keuken krijgen. De materialen, het beslag, de scharnieren: dat is bij elke firma anders. Ik raad daarom ook aan in de winkel goed te kijken naar wat je koopt: voel eens hoe de deuren opengaan, hoe de lades dichtvallen. Enkel zo kan je goed vergelijken.’

Nieuwe keuken na 16 jaar

‘Aan een keuken zitten onderdelen die heel intensief gebruikt worden. Denk aan de kastdeuren, de scharnieren en uiteraard ook het werkblad’, zegt Appeltans. ‘De kasten zelf zullen na een hele tijd niet zoveel afgezien hebben. Je kan er dus voor opteren enkel de spattegels, de fronten van de kasten, de scharnieren en het werkblad te vernieuwen: dat kan relatief goedkoop. Al zijn er ook nadelen: je blijft natuurlijk vasthangen aan het originele ontwerp van de keuken en enkel bij tijdloos design zal je keuken niet oubollig ogen.’

Stox wijst ook op de toestellen. ‘In een goed onderhouden keuken kan het de moeite lonen om enkel naar de toestellen te kijken. Na ruim 10 jaar zijn er veel zuiniger koelkasten en vaatwasmachines op de markt. Het kan interessant zijn die al eerder te vervangen: het uitgespaarde verbruik verdien je zo terug op je energiefactuur.”

Voor elk toestel heeft de Belg een favoriet merk. 

Een vaatwas van Miele, een oven van AEG en een koelkast van Samsung: voor elk toestel bestaat er klaarblijkelijk een favoriet merk onder de Belgen. Maar klopt die reputatie ook: zijn dat de beste toestellen? ‘Ik denk toch dat het bij reputatie blijft’, zegt Stox. ‘Dat is ook heel niche: we zien bijvoorbeeld dat in België Novy erg populair is voor dampkappen, maar in het buitenland minder. Tegenwoordig werken die merken met gelijkaardige componenten en onderdelen die ze op dezelfde markten aankopen. Het is bij die elektro een beetje zoals bij auto’s: echt slechte modellen zijn er niet meer op de markt.’

‘Elk merk heeft nu goedkopere en duurdere modellen met meer of minder functies of kwaliteit’, vult Appeltans nog aan. ‘Je zal zien dat je meer betaalt naarmate je professioneler wil koken in je keuken.’

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn