U bevindt zich in het consumentengedeelte van de website

Antwerp Design Days: groot succes

Meubi-connect is een digitaal B2B-platform waar retailers en fabrikanten snel, overzichtelijk en visueel zaken kunnen doen.

Antwerp Design Days: groot succes

 

Wat doe je als je als design-agent nauwelijks je klanten kan zien op beurzen omdat er gewoonweg geen beurzen zijn? Dan kan je twee kanten op: ofwel ga je zelf naar de winkels toe maar dat was met covid lange tijd niet aan de orde, ofwel handel je alles digitaal af. En toch. Nieuwe producten via Zoom voorstellen is niet direct een optie. Dat vonden toch een pak in Antwerpen gebaseerde agenten. Ze staken samen de handen uit de mouwen en lanceerden Antwerp Design Days. Misschien ging u al langs en zag u met eigen ogen nieuwe producten waar u vrolijk van werd. Meubihome ging ook langs en stelde enkele vragen. Als in:

 

Hoe ervaart u deze aanpak?

Carl (Creadis): ‘Het is de eerste keer dat we dit doen, maar het is erg bevredigend. Zowel fabrikanten als dealers appreciëren dit.’

Kris (Victors): ‘We hebben veel meer tijd voor iedereen die langs komt. De aandacht is een pak groter.’

Johan (G4): ‘Als ze hier toekomen, hebben ze tijd. Ik zie dat als een luxe. We kunnen echt in de diepte gaan. En er is minder stress.’

Carl: ‘Alleen jammer dat heel wat binnenhuisarchitecten slots reserveren en dan niet komen opdagen.’

 

Is alles wat hier staat gloednieuw?

Carl: ‘Soms van midden of eind vorig jaar, omdat het nog nergens elders getoond is.’

Kris: ‘We hadden eerst de idee van het in november al te doen. Het is trouwens voor herhaling vatbaar. Toch?’

 

Wat uit het huidige aanbod maakt jullie blij?

Kris: ‘De Croissant-zetel van Gubi en Grace, het rotanzeteltje van Gubi. En de Wishbone in acajou.’

Carl: ‘De Luna stoel van Montis en de zwarte tafel hier van Arco. En dat duurzaamheid bij veel van onze merken geen loos begrip is. Het zijn ook bijna allemaal familiebedrijven waarmee er een klik is. Als die er niet is, doe je geen goeie zaken.’

Johan: ‘Brokis heeft nu een verlichtingscollectie uit met allemaal resten glas. Een topproduct. En kennen jullie La Manufacture: een mix van design en mode? Prachtlabel.’

 

Zien jullie beurzen terugkeren?

Kris: ‘Zal de Salone del Mobile van Milaan in september doorgaan?’

Carl: ‘Het ideale zou biënnales zijn. Het ene jaar Keulen, het andere Milaan. Naar Interieur krijg ik mijn fabrikanten niet mee.’

Kris: ‘Ik zou nu niet echt op een beurs willen gaan staan waar er duizenden mensen rondlopen.’

Johan: ‘Voor mij moet de grote beurs van Milaan niet terugkomen. Het was toch allemaal uit zijn voegen gebarsten.’

 

Denken jullie dat agenten in de toekomst hun rol zullen kunnen blijven vervullen?

Kris: ‘Het is een kwestie van problemen oplossen. Van service bieden. Waar moeten handelaars anders naartoe bellen?’

Johan: ‘Agenten zijn ambassadeurs voor merken. Er zijn spelers die hun agenten hebben geliquideerd. Soms op één middag.’

Carl: ‘Er is ook zoiets als de gunningsfactor.’

 

De meeste winkels hebben een topjaar achter de rug. Maar wat brengt de toekomst?

Johan: ‘Er gaan winkels verdwijnen. Dat zie je zelfs in de straten van Milaan. Zoveel leegstand.’

 

Hoe vangen jullie de trage levertermijnen en de prijsstijgingen op?

Piet: ‘We leggen de dingen uit zoals ze zijn. Je kan daar niet veel aan veranderen.’

Carl: ‘De levertermijnen bij Pastoe zijn al twaalf weken, niet evident, want dat is echt te lang voor de mensen. En door het tekort aan bijvoorbeeld schuim moeten de prijzen wel naar omhoog, bij Montis zullen die 2,4 procent hoger komen te liggen. Classicon heeft de voorbije twee jaar niks verhoogd, dus zat een prijsstijging er wel aan te komen. Maar we zitten in een segment waar prijs niet extreem belangrijk is.’

 

Tot slot nog dit: de Antwerp Design Days lopen nog tot eind deze maand. Vooraf reserveren is gezien de covid-toestand verplicht. Check www.antwerpdesigndays.be

De agenturen die samenwerken? Het gaat om Victors Design Agency (Kris Pieters), Creadis (Carl Vandebogaerde), G4 (Johan Lenaerts),  en Connect (Chantal Fonteyn). De vier agenturen staan voor 15 merken: bij Creadis o.m. ClassiCon, Plank, Mattiazzi, Magnus Olesen, Montis, Arco, Pastoe . Bij Victors: Gubi, Carl Hansen & Son, Moooi. Bij G4: Brokis, CTO Lighting, La Manufacture Paris. Bij Connect: Boffi|DePadova, ADL, Time & Style ēdition, MA/U studio.

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn