Leden

U bevindt zich in het professionele gedeelte van de website

Alles moet weg bij Casa: kan ex-CEO Makro interieurketen wél uit de rode cijfers krijgen?

Interieur- en decoratieketen Casa is gestart met een grote uitverkoop, zo meldt Het Nieuwsblad. Zowel in de winkels als op de webshop worden kortingen tot 70 procent gegeven. ‘Het is goed dat er iets gebeurt, maar we mogen ook niet de indruk geven dat we een outletwinkel zijn geworden’, klinkt het bij de vakbond.

65 winkels in België, hoofdzetel te Olen

Casa heeft bijna vijfhonderd winkels in een tiental landen. In België heeft de keten 65 winkels. Het internationale hoofdkantoor bevindt zich in de Kempense gemeente Olen. Daar werken 243 mensen, waarvan 153 in de logistiek en 90 in de ondersteuning van de winkels, zoals de boekhouding en de marketing.

Ex-CEO Makro in charge

In april vorig jaar werd Vincent Nolf binnengehaald als CEO. Nolf was tot enkele maanden voorheen nog CEO van Makro Cash & Carry, waar onder meer de bekende hypermarkten van Makro bij hoorden. Die keten ging onder zijn leiding failliet. Verschillende retailspecialisten wijzen er wel op dat Makro het al slecht deed voor de komst van Vincent Nolf, en dat hij dus niet de hoofdschuldige is voor het ter ziele gaan van het bedrijf.

Bij Makro kon Nolfs hulp niet meer baten. Het is nu de vraag of het hem wel zal lukken bij Casa. De situatie is er ronduit alarmerend: de keten maakt bijna elk jaar miljoenen euro verlies. Dat komt door de grote concurrentie in de meubelsector, bijvoorbeeld van Ikea, maar ook omdat Casa pas sinds 2017 een webshop heeft. Dat is, om het zacht uit te drukken, later dan laat.

Kortingen van 20 tot 70 procent

Vincent Nolf wil het tij nu doen keren, onder meer met de actie “Alles moet weg”. Grote delen van de Casa-voorraad worden verkocht aan kortingen van 20 tot 70 procent. Die gelden zowel online als in de winkels. En dat voor een breed allegaartje aan goederen, van tuinstoelen tot vazen, kookpotten en handdoeken. ‘Het gaat om een grootschalige commerciële actie’, zegt Vincent Nolf. ‘We willen hiermee onze voorraad opkuisen. Sommige van de producten die we vandaag met grote kortingen verkopen, zijn oude voorraden die vandaag niet meer in ons assortiment zitten.’

De kortingen hebben ook iets te maken met een nieuwe wind die door Casa waait. Sinds april van dit jaar heeft de Zweeds-Libanese ondernemer Ayad Al Saffar met zijn bedrijf AAS Retail de meerderheid van de aandelen van het Kempense bedrijf in handen. Al Saffar is ook de eigenaar van Åhléns, een van de grootste warenhuisketens in Zweden. ‘De nieuwe aandeelhouder is ervan overtuigd dat er meer commerciële dynamiek bij Casa moet zijn’, zegt Vincent Nolf.

Veel ervaring

Kan de grote kortingsactie niet alleen de oude voorraad maar ook de rode cijfers van Casa wegtoveren? ‘Dat moeten we nog zien’, zegt Johan Van Loon, secretaris van de christelijke vakbond ACV Puls. ‘Het is in ieder geval goed dat er iets gebeurt. Want zonder veranderingen stevenen we af op het faillissement. Al Saffar heeft met Åhléns eenzelfde soort keten in zijn portefeuille als Casa, dus hij brengt heel wat ervaring mee. Dat is een positief punt. Maar veel werknemers maken zich tegelijk zorgen, omdat de kortingen ook in de winkels groot worden aangeprezen. Dat wekt de indruk dat Casa tegenwoordig een outletwinkel is, maar die indruk is fout. Deze actie moet dus echt tijdelijk zijn. We hopen ook dat de opbrengst van deze verkoop wordt gebruikt voor nieuwe investeringen die Casa weer rendabel zullen maken.’

Geen duidelijk imago

Pauline Neerman, redacteur van de gespecialiseerde website Retaildetail.be, ziet nog geen grote ommekeer bij Casa. ‘Het bedrijf zal een nieuwe strategie moeten uitwerken’, zegt ze. ‘Dit voorjaar heeft Casa in Nederland al twaalf winkels verkocht aan Xenos. Ik hoop dat de opbrengsten daarvan worden geïnvesteerd in een nieuwe koers en in een duidelijk imago. Want dat heeft Casa vandaag niet. Je kunt van Schoenen Torfs bijvoorbeeld zeggen dat het een duurdere winkel is die hoge kwaliteit biedt, en van Action dat het een discounter is waar je veel goederen kunt kopen voor weinig geld. Maar hoe zit het met Casa? Ze zijn niet het ene en niet het andere. Misschien kan het een voorbeeld nemen aan de meubelwinkel Juntoo. Vroeger was dat een winkel met goedkope meubels, nu positioneert het zich als een trendy merk.’ Juntoo geeft op dit moment trouwens ook kortingen tot 60 procent, als je minstens twee meubelstukken koopt.

https://be.casashops.com/nl/

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn